خدمات فلور در زمینه آنالیز کسب و کار شما

  • ارائه برنامه مناسب در جهت بهبود کسب و کار شما 
  • آنالیز کسب و کار شما در جهت بهبود

 

چرا آنالیز کسب و کار مهم است؟

جای شگفتی نیست که هوش تجاری و تجزیه و تحلیل داده‌ها یکی از بازارهای در حال رشد با بیشترین سرعت توسعه، در چشم‌انداز نرم افزارهای سازمانی سال 2019 بوده است.

کسب‌وکارهای امروزی به طور فزاینده‌ای در حال دیجیتالی شدن هستند و قابلیت ارزیابی جنبه‌های مختلف عملکردشان را، از بازاریابی گرفته تا تجزیه و تحلیل منابع انسانی، به صورت بلادرنگ دارند.

با این حال، داده‌های خام معمولا بی فایده هستند و نیروی محرکه هر سازمان داده محور، بینش به دست آمده از آن‌ها است. نتایجی که از این داده‌ها به دست می‌آید، می‌تواند یک راه کار جدید را پیشنهاد دهد. برای دستیابی به این بینش، سازمان‌ها می‌بایست از ابزارها و تکنیک‌های تجزیه و تحلیل تجاری جهت ایجاد ارتباط بین داده‌های دریافت شده از چندین منبع، تجزیه و تحلیل آن‌ها و برقراری ارتباط بین نتایج به دست آمده، استفاده کنند؛ به گونه‌ای که تصمیم گیرندگان بتوانند این نتایج را درک کنند.

کاربرد تجزیه و تحلیل کسب‌وکار:

به طور معمول‌، سازمان‌های تجاری از تجزیه و تحلیل کسب و کار، برای موارد زیر استفاده می‌کنند:

• تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از چندین منبع

• استفاده از تجزیه و تحلیل و دانش آمار پیشرفته برای پیدا کردن الگوهای پنهان در مجموعه داده‌های بزرگ 

• انتقال اطلاعات مرتبط به ذینفعان از طریق داشبوردهای تعاملی و گزارش‌ها 

• جهت پایش شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs) و واکنش بلادرنگ به تغییر روندها

• توجیه و تجدید‌ نظر در تصمیمات بر اساس اطلاعات به روز

اگر در کسب و کار خود به دنبال دستیابی به یک یا چند مورد از این اهداف هستید‌، باید تجزیه و تحلیل تجاری انجام دهید. میزان سرمایه‌گذاری در ابزارها‌، فناوری‌ها و نیروی انسانی باید با توجه به نیازمندی‌های شما انجام پذیرد. در بعضی موارد، ممکن است افزایش مهارت شما در نرم افزار اکسل کافی باشد‌، در حالی که در موارد دیگر، شاید لازم باشد راه حل‌های تخصصی را از فروشندگان نرم افزارهای هوش تجاری جستجو کنید.

چگونه تجزیه و تحلیل تجاری می‌تواند به کسب و کار شما کمک کند

بیشتر شرکت‌ها استفاده از تجزیه و تحلیل را برای ساده سازی عملیات و بهبود فرآیندهای خود پذیرفته‌اند. اما پیاده سازی آن به منظور کمک، به گرفتن تصمیمات هوشمندانه و مؤثر به آسانی یک بشکن زدن نیست.

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط موسسه خدمات تحقیقاتی Bloomberg Businessweek، بیش از 97% پاسخ دهندگان اعلام کرده‌اند که شرکتشان استفاده از تجزیه و تحلیل را پذیرفته است. و سه هدف مورد نظر آن‌ها افزایش توانمندی در کاهش هزینه‌ها‌، افزایش سودآوری و بهبود مدیریت ریسک بوده است. با این حال، بسیاری از سازمان‌ها در تلاشند تا از دقت و سازگاری داده‌ها اطمینان حاصل کنند.

با اینکه در همه زمینه‌ها می‌توان از تجزیه و تحلیل داده استفاده نمود، اما برای داشتن کسب و کار موثر، داشتن مهارت لازم برای مرتب‌سازی نتایج آن‌ها، به منظور یافتن موارد مفید و مرتبط با کسب‌وکار شما ضروری است. این روزها برای تعیین همه چیز، از اعلام نتیجه دادرسی پرونده‌ها در دادگاه گرفته تا تلاش برای شخصی‌سازی بازاریابی، از تجزیه و تحلیل استفاده می‌شود. اما درک اینکه تجزیه و تحلیل‌ها چه موضوعاتی می‌تواند به موفقیت کوتاه مدت و بلند مدت شرکت شما کمک کند، به یک چالش تبدیل شده است.

تجزیه و تحلیل داده‌ها ابزاری برای شناسایی موقعیت‌های تجاری

بیشتر اوقات روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها باعث افزایش کارآیی نمی‌شود، بلکه به شناسایی فرصت‌های جدید تجاری مانند تقسیم‌بندی مشتریان دست نخورده کمک می‌کند؛ که ممکن است پیش از به کار‌گیری این روش‌ها، مورد توجه قرار نگرفته باشند. با انجام این کار‌، پتانسیلی بی‌انتها و مبتنی بر هوش بیشتر برای رشد و سودآوری فراهم می‌شود.

بسیاری از متخصصان می‌توانند روندهای کوتاه مدت را تشخیص دهند اما برای پیش‌بینی موانعی که در مسیر کسب و کار آن‌ها وجود دارد و می‌تواند آن‌ها را دچار مشکل کند، مهارت کافی ندارند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌های رایانه‌ای به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بتوانند تغییرات به وجود آمده در نحوه خرید مشتریان را مشاهده نمایند و تصویر واضحی از محصولاتی که باید برجسته یا به روزرسانی شوند، داشته باشند. تجزیه و تحلیل می‌تواند به رفع نگرانی‌های شما در خصوص مشکلات مربوط به تولید، ارائه سرویس به مشتریان یا کاستی‌های کارمندان، کمک کند تا سرمایه‌گذاری سودآوری داشته باشید.

هم چنین از کلان داده‌ها به عنوان ابزاری در قسمت منابع انسانی برای گزینش متقاضیان استخدام استفاده شده است. جمع آوری داده از منابع مختلف به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا مهارت‌ها و ویژگی‌های یک متقاضی استخدام را بررسی کنند و با توجه به آن در خصوص روش سازگار کردن آن‌ها با محل کار و فرهنگ سازمانی تصمیم بگیرند.

استفاده از تجزیه و تحلیل برای جلوگیری از بروز اختلال در حمل و نقل

شرکت‌های حمل و نقل برای اینکه بتوانند روزانه میلیون‌ها بسته را تحویل دهند، با چالش‌های لجستیکی مواجه هستند. بسیاری از آن‌ها برای اینکه کارایی و قابلیت اطمینان وسایل نقلیه خود را به حداکثر برسانند، از ابزار تجزیه و تحلیل استفاده کرده‌اند. شرکت‌ها با بررسی داده‌های ارسالی از سنسورهای موجود در وسایل نقلیه ناوگان خود، می‌توانند وضعیت قطعات خودرو را بررسی و آن‌هایی را که ممکن است مشکل به وجود آورند را شناسایی کنند.

پرداختن به نقاط مشکل ساز قبل از اینکه به یک مشکل اساسی تبدیل شوند، برای شرکت‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا وسایل نقلیه شان در جاده باقی بمانند و در کسب و کار آن‌ها اختلال ایجاد نشود و این موضوع منجر به کاهش زمان توقف راننده، هزینه‌های کلی نگهداری و نارضایتی مشتری خواهد شد. ترکیب تجزیه و تحلیل با روش‌های نگهداری مکانیکی‌، صنعت حمل و نقل را کارآمدتر کرده است.

تعیین مشتریان هدف بهتر با استفاده از تجزیه و تحلیل کسب و کار

نتایج تجزیه و تحلیل شرکت McKinsey & Company نشان می دهد، استفاده از داده‌ها، تصمیمات مرتبط با بازاریابی را بهبود بخشیده و بهره‌وری بازاریابی را 20-15% افزایش داده است. یک مثال خوب برای آن، “امتیاز پیش‌بینی بارداری ” شرکت بزرگ خرده‌ فروشی آمریکایی Target است. شرکت Target به مشتریان خود بر اساس نوع خریدشان که احتمال بارداری آن‌ها را مشخص می‌کند، امتیاز می دهد؛ و خرده فروشان بر اساس این امتیاز، انواع کوپن و تخفیفات ویژه را برای مشتریان خود ایمیل می‌کنند.

شرکت‌های اطلاعاتی زیادی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای بهبود تجربه مشتریان در استفاده از یک نشان تجاری، کمک گرفت. یافتن ابزارهای مناسب برای بررسی عادت‌های خرید مشتریان و مواردی که در اینترنت جستجو می‌کنند، و به کار‌گیری آن‌ها، یک هوشمندی مطمئن و قابل اجرا فراهم می‌کند که می‌تواند سبب برانگیختن حواس مشتریان شده و نام تجاری شما را در ذهن آن‌ها تثبیت می‌کند.

بهبود فرآیندهای داخلی با استفاده از داده‌ها

گردانندگان کسب و کار می‌توانند از طریق تجزیه و تحلیل داده‌ها، دید بهتری نسبت به امور کارآمد و نا کارآمد مربوط به فرآیندهای داخلی سازمان خود پیدا کنند. هنگامی که یک مشکل شناسایی می‌شود‌، متخصصان با پیش زمینه ذهنی تحلیلی قادر به پاسخگویی به سؤالات اساسی زیر خواهند بود:

• علت مشکل چیست؟ (گزارش‌ها)

• چرا این اتفاق افتاد؟ (تشخیص)

• چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد؟ (پیش‌بینی‌ها)

• بهترین راه برای پیشبرد چیست؟ (توصیه‌ها)

داده کاوی و تجزیه و تحلیل به شما کمک می‌کند که  به این سؤالات پاسخ دهید و اطمینان داشته باشید که با بهترین رویکرد پیش می‌روید. امروزه داده‌ها قادر به بهبود انواع فرآیندهای تجاری‌، از ساده‌سازی و موثر کردن ارتباطات در زنجیره تأمین گرفته تا بهبود کیفیت و میزان مرتبط بودن پیشنهادات شما به مشتریان، هستند.

جعبه ابزار: آیا تجزیه و تحلیل تجاری برای کسب و کار شما مناسب است؟

از منابع موجود در اینجا برای فهمیدن اینکه آیا کسب و کار شما به تجزیه و تحلیل تجاری نیاز دارد یا نه استفاده کنید، ابتدا یک مورد تجاری برای به کار‌گیری در تجزیه و تحلیل درست کنید، و با تعیین سطح پیچیدگی داده‌های خود تصمیم بگیرید که از کدام روش استفاده کنید.